امداد خودرو

اطلاعاتی در مورد خودرو ها

امداد خودرو

اطلاعاتی در مورد خودرو ها

مزایا گیربکس اتومات

 در رانندگی با اتومات به چه نکاتی باید توجه کرد؟ مهمترین اطلاعات.

  • گیربکس اتوماتیک به عنوان یک وسیله اضافی برای راحتی بسیار محبوب است

  • خودروهای برقی همیشه دارای گیربکس اتوماتیک هستند

  • حروف روی اهرم انتخاب به چه معناست

  •  

     کابوس همه دانش‌آموزان رانندگی، گیربکس دستی، در خطر انقراض است: بر اساس داده‌های Deutsche Automobil Treuhand (DAT)، 80 درصد خودروهای جدید می‌توانستند در سال 2000 به صورت دستی تعویض شوند، اما اکنون بیش از دو سوم آنها مجهز به گیربکس اتوماتیک

    معکوس شدن روند دلایل زیادی دارد. از یک طرف، گیربکس های اتوماتیک با گذشت زمان بهتر و بهتر شده اند، برای مثال، گیربکس های دوکلاچه مدرن، دیگر صدای غرش آزاردهنده یا مکث های ناگهانی تولید نمی کنند. علاوه بر این، گیربکس اتوماتیک به سادگی راحت تر است .

    علاوه بر این، خودروهای جدید اغلب با گیربکس دستی عرضه نمی‌شوند : خودروهای هیبریدی پلاگین و خودروهای الکتریکی به هر حال لزوماً دارای گیربکس اتوماتیک هستند و سری مدل‌هایی مانند سری ۳ و سری ۵ BMW فقط در این پیکربندی موجود هستند.

    برای کسانی که قصد تعویض به گیربکس اتوماتیک را دارند، باید چند نکته را در نظر داشته باشند .

    خودکار: P، R، N، D و S به چه معناست؟

    به جای شماره گذاری دنده های معمولی - به غیر از گیربکس های اتوماتیک بسیار قدیمی - حروف روی اهرم اتوماتیک وجود دارد . اینها نشان دهنده انتخاب های متفاوت است. این همان چیزی است که حروف مخفف آن هستند:

    P = پارکینگ
    R = معکوس
    N = خنثی (وضعیت بیکار)
    D = درایو
    S = اسپرت
    M = گزینه سوئیچ دستی

    در برخی از مدل ها می توانید اختصارات
    B = Brake یا حتی L = Low را نیز پیدا کنید.

  • ویژگی های خاص گیربکس های اتوماتیک

    زنی هنگام رانندگی با ماشین دستش را روی گیربکس اتوماتیک گذاشته است
    تسلط راحت، اما بدون عادت کردن آسان نیست: رانندگی با گیربکس اتوماتیک © iStock.com/DjelicS

    گیربکس های اتوماتیک انواع مختلفی دارند . رایج ترین آنها مبدل گشتاور اتوماتیک و گیربکس دو کلاچه است . یافتن یک گیربکس اتوماتیک متغیر پیوسته (CVT) یا یک گیربکس دستی خودکار بسیار نادر است.


    گیربکس های اتوماتیک مبدل گشتاور مدرن معمولاً بین شش تا نه دنده دارند و گیربکس های دو کلاچه معمولاً بین شش تا هشت دنده دارند. دومی از نظر عملکرد شبیه به یک گیربکس اتوماتیک است، اما اغلب کارآمدتر از یک گیربکس دستی است. اگر گیربکس دوکلاچه به خوبی هماهنگ نباشد، می تواند هنگام استارت زدن باعث تکان خوردن شود.

    گیربکس اتوماتیک: از گناهان مرگبار اجتناب کنید

    در آموزشگاه رانندگی اکثر افراد با مشکلات گیربکس دستی مواجه هستند. به همین دلیل است که گیربکس اتوماتیک اغلب برای رانندگان جوان غیرمعمول است. اگرچه در نهایت استفاده از آن راحت‌تر است، اما هنوز باید هنگام استفاده از آن از برخی اشتباهات جلوگیری کنید.

    پای چپ خود را روی ترمز بگذارید

    بسیار مهم است که فقط از پای راست خود برای کار با هر دو پدال استفاده کنید. این امر باعث می شود که راننده تصادفاً پدال گاز و ترمز را همزمان فشار ندهد. کارشناسان ADAC توصیه می کنند که پای چپ خود را تا حد امکان آگاهانه به پهلو بگذارید . کسانی که تازه وارد گیربکس های اتوماتیک می شوند، اغلب این اشتباه را مرتکب می شوند که سعی می کنند کلاچ را با سرعت کامل فشار دهند و سپس پدال ترمز را با پای چپ خود به شدت فشار دهند. این می تواند منجر به تصادفات جدی شود.

    خزیدن در چراغ راهنمایی

    ده سانتی‌متر دیگر تا خط توقف و چراغ راهنمایی سبز نمی‌شود: در این شرایط، بسیاری از مردم تصمیم می‌گیرند زمان را با «خزیدن» خودروی خود با ترمز به سختی به جلو بگذرانند. در مورد گیربکس اتوماتیک دوکلاچه که بسیاری از خودروها به خصوص در خودروهای سایز کوچک و متوسط ​​از آن استفاده می کنند، این اصلا ایده خوبی نیست. این می تواند در درازمدت باعث شکستن کلاچ شود و احتمال آسیب در سربالایی و تریلر حتی بیشتر است. پس بهتر است هنگام توقف محکم روی ترمز بمانید و با سبز شدن چراغ سبز بلافاصله حرکت کنید.

  • بیشتر بخوانید: واشر سرسیلندر چیست

  • یکی از ویژگی های مشترک گیربکس های اتوماتیک فوق این است که یک کنترل هوشمند نسبت بین چرخ و موتور را انتخاب می کند تا دور موتور در سطح سرعت ایده آل باشد . این سطح سرعت به سرعت و بار مورد نیاز بستگی دارد. هنگام غلت زدن دور موتور برای صرفه جویی در مصرف سوخت تا حد امکان پایین است، در حالی که هنگام شتاب گیری با سرعت کامل، دور موتور تا حد امکان بالا می رود تا حداکثر قدرت موتور را بدست آورید.

  • جهت حمل خودرو با خودروبر خوی  تماس بگیرید.

  • تعویض دنده در حین رانندگی
  • فقط زمانی باید بین دنده جلو و عقب سوئیچ کنید که ماشین کاملا متوقف شده باشد . در غیر این صورت به گیربکس آسیب می رساند.

    رانندگی در سراشیبی با دنده کم

    گیربکس های اتوماتیک مدرن معمولاً دنده ها را به گونه ای انتخاب می کنند که تا حد امکان از ترمز موتور استفاده شود. این همیشه در مورد گیربکس های اتوماتیک قدیمی صدق نمی کند. سپس توصیه می شود با استفاده از اهرم انتخاب دنده پایین تر را به صورت دستی انتخاب کنید یا به سطح B یا S تغییر دهید تا به طور کلی سرعت بالاتر و در نتیجه اثر ترمز موتور بیشتر باشد . در سفرهای طولانی در سراشیبی، باید دنده ای را انتخاب کنید که هنگام غلتیدن، سرعت خودرو را در حد مطلوب نگه دارد. به این ترتیب ترمزهای خودرو اضافه بار نمی شوند.

  • نکاتی در مورد اتومات در زمستان 

    اصولاً برای رانندگی در زمستان با گیربکس اتوماتیک جز با گیربکس دستی توصیه دیگری وجود ندارد. مدل‌های خودروهای مدرن دارای سیستم‌های کمک الکترونیکی هستند که بهترین کشش ممکن را در تمام شرایط رانندگی تضمین می‌کنند. در خودروهای بسیار قدیمی با گیربکس اتوماتیک (مخصوصاً دیفرانسیل عقب)، تغییر به سطح دنده N برای ترمزگیری حساس در سرعت های بسیار پایین در جاده های لغزنده منطقی است.

  • تعمیر و نگهداری گیربکس های اتوماتیک

    سازندگان خودرو اغلب نیازی به سرویس منظم برای گیربکس های اتوماتیک ندارند. با این حال، کارشناسان ADAC، با یک مبدل خودکار، تقریباً هر 100 را توصیه می کنند . 000 کیلومتر تا تعویض روغن شامل شستشوی روغن انجام شود. این می تواند عمر سرویس و راحتی تعویض را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. به عنوان مثال رانندگان تاکسی با تجربه معمولاً این کار را انجام می دهند و اغلب با همان گیربکس چندین صد هزار کیلومتر را طی می کنند.

    فولکس‌واگن همچنین فاصله تغییر 60000 کیلومتری را برای برخی از گیربکس‌های دو کلاچه که اغلب فروخته می‌شود، مشخص می‌کند. با این حال، با گیربکس دوکلاچه، تعویض روغن معمولاً پیچیدگی کمتری نسبت به مبدل خودکار دارد، زیرا دیگر نیازی به شستشوی پیچیده روغن نیست.

    ویژگی خاص سیستم اتوماتیک در خودروهای برقی

    اکثر خودروهای الکتریکی دارای گزینه‌های بازیابی به صورت جداگانه قابل تنظیم هستند. این به این معنی است که شما می توانید انتخاب کنید که وقتی موتور الکتریکی در هنگام چرخش به ژنراتور تبدیل می شود (بدون گاز) و به جای مصرف برق، ماشین چقدر ترمز می کند. حالت شدید رانندگی با یک پدال تا سرعت 0 کیلومتر در ساعت است (مثلاً فیات 500e ). تنظیم بازیابی از سازنده ای به سازنده دیگر متفاوت عمل می کند. این کار را می توان از طریق اهرم انتخاب، پدال های فرمان یا حتی از طریق منو انجام داد. در برخی موارد به ACC (عملکرد خودکار) نیز مرتبط است.

    ماشین های اتوماتیک در کارواش

    از نزدیک یک چوب دنده اتوماتیک
    N به معنای مرطوب نیست، اما انتخاب مناسبی برای شستشوی ماشین است © iStock.com/SonerCdem

    هیچ قانون خاصی برای خودروهای اتوماتیک در کارواش (پرتال) وجود ندارد . هنگامی که خودرو در موقعیت قرار گرفت، به سادگی اهرم انتخابگر را روی P قرار دهید، ترمز دستی را فشار دهید، موتور را خاموش کنید و برنامه شستشو را شروع کنید. با این حال،

    در یک کارواش ، همه چیز متفاوت به نظر می رسد. از آنجا که وسیله نقلیه از طریق سیستم کشیده می شود، چرخ ها نباید مسدود شوند. بنابراین P انتخاب اشتباهی خواهد بود. در کارواش باید N خنثی انتخاب شود و ترمز دستی نباید زده شود. برای جلوگیری از درگیر شدن قفل فرمان، توصیه می شود اشتعال را روشن بگذارید. برخی از وسایل نقلیه نیز در منوهای روی صفحه خود دارای تنظیمات شستشوی خودرو هستند.

    یدک کشی ماشین با گیربکس اتوماتیک؟

    برخی از خودروهای دارای گیربکس اتوماتیک - به ویژه خودروهای برقی - در صورت یدک‌کشیدن با سیم بکسل یا میله ممکن است دچار آسیب فنی شوند . بنابراین مهم است که دستورالعمل های عملیاتی سازنده خودرو را دنبال کنید. پس از آن استفاده از ماشین یدک‌کش، روش انتخابی است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد